Katsaus Laukkasen talon (Puistokatu 1:n) historiaan

Aika: 28.3.2023 klo 18:00 - 19:00
Paikka: Järjestötalo Kolomonen, iso neuvotteluhuone, Pappilankatu 3

Nälkälinnanmäki-Seuran sihteeri FK Kirsti Kukkonen selvittää ”Laukkasen talon” eli Puistokatu 1:n keltaisen kivirakennuksen historiaa rakennuksen alkutaipaleelta vuoteen 1957. Eniten tilaa esityksessä saa prologi ”Kadonneet piirustukset eli rakennusmestari Kustaa Laukkasen kunnian palautus”.

Alun perin katsaus Laukkasen talon historiaan oli suunniteltu pidettäväksi viiden minuutin tietoiskuna Nälkälinnanmäki-Seuran järjestämässä Unohdettu yhteiskoulu -tapahtumassa syyskuun alussa. Tiukan aikataulun ja esiin tulleiden yllättävien seikkojen vuoksi ”tietoisku” katsottiin kuitenkin viisaammaksi siirtää erilliseksi esitykseksi myöhempään ajankohtaan.

Rakennusmestari Kustaa Laukkasen 1890-luvulla valmistunut talo oli Savonlinnan ensimmäinen yksityisen omistama kivitalo. Nykyisin suojeltu rakennus on osa valtakunnallisesti merkittävää Puistokadun rakennettua kulttuuriympäristöä.

Esitys on korkeintaan 45 minuutin mittainen. Vähintään 15 minuuttia on varattu mahdollisia kysymyksiä ja keskustelua varten. Tasan klo 19.00 alkaa yhdistyksen kevätkokous.

Tapahtuman seinäesite